Menu engineering
Linda Even is de toonaangevende menuspecialist in Europa. Met haar unieke menuscan helpt ze koks en restauranteigenaren hun menu’s te optimaliseren. “Ik kan niet meer op een normale manier naar een menu kijken. Er zijn vaak zoveel mogelijkheden om de verkoop te verbeteren en de omzet te verhogen! ”
Lees verder om te ontdekken hoe uw menu een mooie tool kan worden om uw zaak een boost te geven.
Menu specialist
“Mijn kennis is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de manier waarop mensen keuzes maken. De studies zijn vaak alleen beschikbaar voor studenten en docenten aan universiteiten en de artikelen zijn meestal in het Engels geschreven en zijn erg lang. Ik heb deze ingewikkelde theorieën aangepast zodat ze in de praktijk kunnen worden gebruikt. Omdat ik in het verleden veel ervaring heb opgedaan in de horeca, weet ik ook waar ik het over heb. Ik begrijp dat menukaarten gemakkelijk proper te houden moeten zijn en dat sommige gerechten meer tijd nodig hebben dan andere. ‘ Ze kijkt vooral naar de manier waarop de verschillende gerechten worden geplaatst en gepresenteerd. ‘Het draait allemaal om verleiding.’
Geen euro tekens
Onderzoek heeft ook aangetoond dat in restaurants waar het euroteken van het menu is gehaald, de gemiddelde besteding 8,15% hoger ligt. “Vrijwel alle klanten vinden het vervelend om er constant aan herinnerd te worden dat ze aan het eind van de avond de rekening moeten betalen”, legt Linda uit. “Als u ervoor zorgt dat u het primitieve brein in dat gebied zo min mogelijk triggert, vinden mensen het makkelijker om te besteden en geven ze meer uit.” Ze wijst ook op zogenaamde waardevolle woorden, die een gerecht kunnen maken of breken. ‘Dit zijn bijvoeglijke naamwoorden die een gerecht onweerstaanbaar maken. Ze geven een klant een nog beter idee van wat hij/zij kan verwachten. Ik verdeel waardevolle woorden in drie categorieën: geografische woorden, zintuiglijke woorden en nostalgische woorden. Deze kunnen verwijzingen naar een land of lokaal gebied bevatten, de textuur van een ingrediënt of een woord als ‘traditioneel’ beschrijven. Gebruik liever geen woorden als ‘lekker’ of ‘heerlijk’: ze zijn subjectief. “
Online verkennen
Mensen beslissen vaak op basis van de menukaart of ze wel of niet bij u komen eten. ‘Veel mensen verkennen nu online’, zegt Linda. ‘Zorg er dus voor dat uw menu online staat en dat het er fantastisch uitziet. Geef het menu ook weer in een vitrine bij de ingang, als de locatie daarvoor geschikt is. Aantrekkelijke foto’s en de juiste gerechten zullen mensen geruststellen: ze willen erop kunnen vertrouwen dat het eten goed zal zijn. “” Zorg ervoor dat de foto’s die u gebruikt van goede kwaliteit zijn en groot genoeg worden weergegeven. Als de klanten ze zien, moeten ze bijna het gerecht kunnen proeven. Kies ook een lettertype dat gemakkelijk te lezen is. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar na de trend van handgeschreven menu’s van de afgelopen jaren moet het wel worden vermeld. Let op de kleur van de letters en ook de achtergrond. ‘
Desserten op de menukaart
Om klanten te verleiden om een dessert te bestellen nadat ze een voor- en hoofdgerecht hebben gehad, zegt Linda Even dat u ze echt in feestmodus moet brengen. “Zorg er zeker voor dat de gasten nog wat ruimte over hebben voor die derde gang. Overweeg om een reeks kleinere desserts aan te bieden. Een van mijn klanten die begon met het aanbieden van desserts in twee maten zag de dessertverkoop met maar liefst 92% stijgen. Gebruik foto’s en verleidelijke woorden om uw desserts te verkopen. En overtref dan die verwachtingen. ‘
Bron: Debic.com